Vattenskada

Har du råkat ut för en vattenskada?

Anmäl skadan!

Det första du som boende ska göra är att anmäla skadan!
Dels ska du kontakta oss i styrelsen – men du ska också kontakta ditt eget
försäkringsbolag. Detta ska du göra så fort som möjligt när du upptäcker skadan.
Vi i styrelsen kommer att anmäla skadan till vårt försäkringsbolag.

Utred skadan!

Bostadsrättsföreningen anlitar sedan en fukttekniker som kommer och
besiktigar skadan. Detta måste göras omgående för att snabbt utreda vad
som hänt och om det drabbar någon annan boende i föreningen. Vad denna
kommer fram till kan vara avgörande för hur kostnaderna sedan fördelas.

Du som boende måste bidra med att ta emot fukttekniker och de besök som
behövs för att utreda skadan. Om du inte kan bidra med detta själv så måste
du se till att någon i styrelsen kan hjälpa till med detta genom att du t.ex.
lånar ut en uppsättning nycklar.

Utrivning av skadan

Om utredningen visar att det finns fukt i bostaden så måste föreningen
boka utrivning av det skadade området. Vanligtvis om det rör sig om en
skada i ett badrum med tätskikt så måste man riva ut hela badrummet. Ett
skadat tätskikt måste i princip göras om i sin helhet om det har
skadats.

Uttorkning av skadan

Föreningen ser till att boka avfuktningsutrustning och står för denna
och elkostnad. Därefter lagar föreningen det som föreningen är skyldig
att laga enligt våra stadgar. Det kan till exempel vara trasiga
avloppsrör eller en brunn som har gått sönder.

Färdigställande av utrymmet

Föreningen färdigställer utrymmet fram till ytskikten. Därefter står du
som boende för färdigställande. Här slutar föreningens ansvar –
föreningen återställer inte tätskikt, ytskikt eller återinstallation av
inredning.

Bostadsrättshavarens ansvar

När föreningen har slutfört uttorkningen och eventuellt lagat sådant som
är trasigt inne i själva huset så får bostadsrättshavaren ta över.
Detta eftersom våra stadgar anger att ansvaret för ytskikt och inredning
ligger på medlemmen. Bostadsrättshavaren bör därför alltid kontakta
sitt försäkringsbolag och göra upp med dem om hur skadan ska regleras.
Det är viktigt att bostadsrättshavaren själv får hålla i kontakterna med
sitt försäkringsbolag, då det kan finnas många saker som ska regleras
och utredas, exempelvis värdeberäkningar, åldersavdrag och
ansvarsfrågor.


Det är att rekommendera att föreningen bara tecknar avtal med entreprenör
för att åtgärda de skador som, enligt stadgarna, föreningen ska åtgärda.
Bostadsrättshavaren får själv teckna avtal med en entreprenör om
återställandet av sina ytskikt. Inget hindrar att det är samma entreprenör
som utför båda åtgärderna, vilket kan vara praktiskt, men avtalen ska vara
skilda åt. På så vis uppstår ingen tvist mellan bostadsrättsföreningen och
medlemmen om hur kostnaderna i efterhand ska fördelas.

Vem betalar?

Den som enligt stadgarna
ska underhålla något ansvarar också för att betala för det. Men i vissa
fall kan det föreligga försumlighet eller vållande. Det kan vara en
bostadsrättshavare som fortsätter att duscha mot ett skadat ytskikt
eller en förening som inte byter avloppsstammar fast det är känt att de
sedan länge är uttjänta.

Om någon har förfarit ovarsamt kan motparten begära skadestånd. Den som
vållat skadan får då betala den andre partens merkostnader på grund av
skadan. Avdrag ska göras för ålder, men i övrigt får den som vållat
skadan betala.

Om det är tydligt att en bostadsrättshavare har förorsakat skadan genom
försumlighet eller vållande kan föreningen kräva ersättning av bostadsrättshavaren
för sin självrisk.